Новости проекта
Разъяснение ситуации с рекламой и предупреждением МАРТ
Обновленные функции Schools.by
Голосование
Пользуетесь ли вы мобильным приложением Schools.by?
Всего 0 человек

Консультации

Дата: 2 мая 2019 в 12:20, Обновлено 28 января 2021 в 16:37
Автор: Дудич И. И.

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ АРТИКУЛЯЦИОННЫХ УПРАЖНЕНИЙ НА ЗАНЯТИЯХ ПО РАЗВИТИЮ РЕЧИ

Консультация для воспитателей

ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ 

При ежегодном обследовании детей больше половины воспитанников имеют нарушения в звукопроизношении, многие дети не выговаривают по несколько звуков сразу. На начало учебного года только в старших группах мы имеем по 50-60 человек с диагнозом «Дислалия». Задержка в своевременном появлении звуков говорит о том, что существуют особые причины, мешающие ребёнку самостоятельно овладеть звуками.

Консультируя родителей, выясняется, что ребёнок до сих пор сосёт палец, пьёт из бутылочки молоко, питается только перетёртой пищей. Очень часто у таких детей остаётся язык без движения. Многие дети не могут выполнять упражнение «Лошадка», не могут поднимать язык к верхней губе, поворачивать язык в стороны, иногда даже просто не удерживают язык, лежащий на нижней губе. У детей любого возраста очень часто наблюдается нарушение в произношении звука /Л/, в результате осмотра артикуляционного аппарата выясняется, что ребёнок элементарно не может просто прикусывать кончик языка зубами, не может пошлёпать губами по языку - движения языка не скоординированы, мышцы языка слабые, вялые.

Казалось бы, проще простого надуть или втянуть щёки, но и с этим заданием многие дети справиться не могут, хотя прилагают большие усилия. Чтобы ребёнок научился произносить сложные звуки, его губы и язык должны быть сильными и гибкими, долго удерживать необходимое положение, без труда совершать многократные переходы от одного движения к другому. Поэтому в целях профилактики нарушения звукопроизношения я предлагаю включить в занятия по развитию речи артикуляционную гимнастику - она только готовит речевые органы к постановке звуков, но не ставит их.

Причины, по которым необходимо заниматься артикуляционной

гимнастикой

     Благодаря           своевременным  занятиям артикуляционной гимнастикой некоторые дети сами могут научиться говорить чисто и правильно, без помощи специалиста.

    Дети со сложными нарушениями звукопроизношения смогут быстрее преодолеть свои речевые дефекты, когда с ними начнёт заниматься логопед, их мышцы будут уже подготовлены.

    Артикуляционная гимнастика очень полезна также детям с правильным, но вялым звукопроизношением, про которых говорят, что у них «каша во рту».

 

Регулярное выполнение артикуляционной гимнастики поможет:

-        улучшить кровоснабжение артикуляционных органов и их иннервацию (нервную проводимость);

-     улучшить подвижность артикуляционных органов;

-     укрепить мышечную систему языка, губ, щёк;

-      научить ребёнка удерживать определённую артикуляционную позу;

-     увеличить амплитуду движений;

-     уменьшить спастичность (напряжённость) артикуляционных органов;

-     подготовить ребёнка к правильному произношению звуков.

Рекомендации к проведению упражнений

    Начните разучивать одно упражнение. Например, «Улыбка» («Заборчик»), на следующем занятии подключите упражнение «Хоботок» («Трубочка»), можно чередовать эти упражнения. Заметим, что эти упражнения проводятся без включения языка. Следующее упражнение «Шлёпаем губами по языку» или «Накажем непослушный язык», с этим упражнением, как правило, дети легко справляются. Затем подключаем зубы - упражнение «Покусаем язычок» - важное упражнение для постановки звука /л/. Упражнение «Хомяк» или «Орешки». Для укрепления мышц щек необходимо выполнять чередование « Толстячки-худышки». Для постановки звука /р/ необходимо выполнять упражнение «Лошадка». Сначала упражнения надо выполнять медленно. Полезно задавать ребёнку наводящие вопросы: что делают губы? Что делает язычок? Где он находится (вверху или внизу)? Затем темп упражнений можно увеличить и выполнять их под счёт. Каждое упражнение выполняется в игровой форме, сопровождаются стихотворным текстом. Если ребёнок не может выполнять какое-то упражнение в силу разных причин, не акцентируйте на нём внимание. Пусть выполняет упражнение, как он это может делать - со временем движения будут более уверенными и точными. Дети, для которых важен зрительный образ, охотно будут смотреть на выполнение упражнений педагогом. Детям, ориентированным на слуховое восприятие, особенно важно прослушать стихотворение-описание. Любые недостатки речи ограничивают общение ребёнка со сверстниками и взрослыми, отрицательно влияют на формирование эмоциональной сферы. Поэтому правильное произношение звуков наряду с богатым словарным запасом и грамматически верной, хорошо развитой, связной речью поможет ребёнку в подготовке к школьному обучению.

ДЗIЦЯЧЫ ФАЛЬКЛОР

Дзiцячы фальклор уключае самыя розныя вуснапаэтычныя жанры славеснай i музычнай народнай творчасцi — казкi, песнi, прыпеўкi, загадкi, калыханкi, забаўлянкi, лiчылкi, скорагаворкi, заклiчкi, гульнi i iншае, складзеныя самiмi дзецьмi або дарослымi для дзяцей. У дзiцячы рэпертуар перайшлi i некаторыя творы, складзеныя дарослымi для дарослых. Жанравая разнастайнасць i асаблiвасцi дзiцячага фальклору абумоўлены функцыяй, якую ён выконвае як сродак разумовага i фiзiчнага выхавання дзiцяцi ў розныя перыяды яго жыцця. Творы дзiцячага фальклору вельмi простыя па форме i зместу, i ў iх звычайна прысутнiчае элемент займальнасцi.

Прынята дзiцячы фальклор дзялiць на некалькi груп: 1) калыханкi; 2) творы, звязаныя з гульнёй; 3) творы, не звязаныя з гульнямi i рухам. Калыханкi — адзiн з самых старадаўнiх вiдаў творчасцi; вядомы ўсiм народам. Галоўная функцыя калыханак — супакойванне дзiцяцi, каб яно хутчэй засынала, таму iх мелодыя плаўная, спакойная, рытм найболей адпавядае рытму гушканняў калыскi, змест песенек часта аблямаваны характэрнымi запевамi i прыпевамi «а-а-а», «люлi-люлi», «лялi-лялi», «баю-баю» i iнш.

Будучы старадаўняй творчасцю, калыханкi багата захавалi элементаў язычнiцтва, магii. Прырода ў iх адухоўлена, птушкi, звяры i жывёлы надзелены чалавечымi якасцямi. Часцей за ўсё ў калыханках сустракаюцца вобразы ката, мышкi, куркi, голуба, сарокi, зайкi. Характэрнай рысай калыханак з'яўляецца пачуццё пяшчоты, у iх багата матчынай ласкi i любвi, цеплынi i замiлавання дзiцем. Калыханкi хаця i манатонныя, але светлыя песнi. У iх адбiлася душа мацi, цэлая карцiна чалавечага жыцця. Гэта песнi i аб сне, якi малюецца жывой iстотай, што ў выглядзе зморанага спадарожнiка блукае па хатах, шукаючы прытулку.

У гульнёвым дзiцячым фальклоры адпаведна ўзросту дзiцяцi можна вылучыць розныя творы. Тыповую групу складаюць забаўлянкi, якiмi мацi цi бабулькi, перабiраючы пальчыкi ручак i ножак маленькiх, супакойвалi цi пацяшалi iх. Функцыя забаўлянак процiлеглая калыханкам: яны павiнны весялiць, забаўляць дзiця, узбуджаць яго, рабiць бадзёрым. Пацешкi выконвалi i вялiкую педагагiчнавыхаваўчую ролю, прывучалi дзяцей разумець дабро, быць праўдзiвымi, добрасумленнымi, працавiтьшi. Праз забаўлянкi дзецi атрымлiвалi першыя ўрокi маральнаэтычных паводзiн чалавека ў грамадстве, засвойвалi мараль, выпрацаваную народам на працягу стагоддзяў.

Найболей народная педагогiка выявiлася ў гульнях-песнях з прыпеукамi, жараб ёўкамi, лiчылкамi, скорагаворкамi. Песнiгульнi развiвалi ў дзяцей сiлу, спрыт, трапнасць, прывучалi да кемлiвасцi, увагi, разважлiвасцi, назiральнасцi; яны аб'ядноўвалi дзяцей, выпрацоўваючы ў iх пачуццё сяброўства, таварыскасцi, калектывiзму i справядлiвасцi. Песнiгульнi мелi велiзарнае значэнне ў мастацка-спартыўным выхаваннi дзяцей.

Дзiцячыя песнi тэматычна вельмi разнастайныя, што абумоўлена iх функцыяй i паходжаннем. Асаблiва вылучаюцца жартоўныя песнi i песнi-небылiцы, якiя ў сваiх вытоках узыходзяць да фальклору дарослых — песень сацыяльных, сямейна-бытавых, хрэсьбiнных, гумарыстычных i сатырычных твораў. Дзiвосны свет птушак, жывёл, звяроў, якiмi населена жартоўна-сатырычная песнятворчасць, захапляў дзяцей неверагоднасцю падзей, незвычайнасцю паводзiн персанажаў. Параўноўваючы, супастаўляючы незвычайнасць цi недарэчнасць паводзiн фальклорных персанажаў з акаляючай рэчаiснасцю, дзецi, такiм чынам, уцягваюцца ў працэс актыўнага мыслення: самастойна адкрываюць, устанаўлiваюць заканамернасцi, лагiчную сувязь рэчаў, iх рэальны стан.

Творы, не звязаныя з гульнёй, уласна, таксама гульнёвыя творы. Iншая справа, што ў iх увага накiравана не на рухi i дзеяннi, а на выяўленне сэнсу, зместу. Характэрнымi для пазагульнёвага фальклору з'яўляюцца заклiчкi, кароценькiя вершыкi, песенькi, прыгаворкi, з якiмi дзецi звяртаюцца да сонца, дажджу, вясёлкi, ветра, раслiн, жывёл i г. д. У iх, як i ў калыханках, прыкметна захавалiся элементы магii, сляды язычнiцтва.

Скорагаворкi i лiчылкi — гэта чыста славесныя гульнi. Характэрнай рысай уласна гульняў з'яўляецца тое, што яны цесна звязаны з вытворчай дзейнасцю чалавека i асаблiва з яго земляробчай дзейнасцю. Класiфiкацыя гульняў яшчэ канчаткова не выпрацавана, бо iх можна дзялiць у залежнасцi i ад зместу, i ад формы, i ад колькасцi ўдзельнiкаў. У апошнiх працах беларускiх даследчыкаў прапануецца дзялiць дзiцячы фальклор на два раздзелы: гульнi як мастацка-драматычнае дзеянне i гульнi як сродак фiзiчнага выхавання.

Дзiцячыя гульнi — жывая фальклорная з'ява. I раней i зараз яны перажываюць пастаянныя змены (пад уплывам часу, грамадскага i сямейна-бытавога ўкладу), якiя адбiваюцца на iх бытаваннi, функцыi i змесце.

Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.